2009-04-16

Motorhuset i Nyköping öppnade grindarna på Gelleråsen för alla licensförare i landet igår. Dock var det förvånansvärt få förare på plats vilket var en klar fördel för mig och övriga som vill köra många varv ostört på banan.

Kommenderingen från arrangören var enkel, öppen depå och vi kör fram till 18.00!

Denna dag gjorde jag sällskap med min gode vän Richard ”School Rille” Magnusson. Vi lastade racebussen tidig morgon och begav oss mot Karlskoga i rask takt. Som vanligt blir man alltid lite försenad och vi kom inte upp fören klockan passerat 10… Men men det var nog lika bra det eftersom det varit rejält kallt första passen på morgonen.

Min trogna vapendragare tillika mekaniker Gustav ”Gurra” Johansson” var redan på plats när vi kom då han utgått från Mantorp i egen bil samma morgon. Vill passa på att rikta ett stort tack till dig Gurra för all hjälp under dagen och jag vet att det finns fler som är tacksamma för att du fanns på plats, ex. Macke som hade lite problems med sin bike…

Team Yellow? Nej men vi kunde inte undgå att ta en "lagbild" tillsammans med Gurras coola Corvette!

Så snart däckvärmarna fått upp hygglig temp i däcken var det så dags att ge sig ut. Just innan kom dock en vänlig själ förbi och förklarade att det låg rejält med saneringsmedel i ett av högfartspartierna på banan och att vi därför skulle ta det lite extra piano där.
Vi rullade ut och visst sjutton var det saneringsmedel, och det mycket! Ett långt, brett och härligt saneringmedelspår hela vägen från utgången av s-ett till ejes kurva. Men faktum var att det inte var så särskiljt halt, inte speciellt mycket halare där än på övriga partier i alla fall. Men självklart bygger det upp vissa spärrar i huvet…

Solen tittade fram mellan molnflaken titt som tätt under dagen och så sakteliga gick temperaturen i asfalten upp några grader. Det gjorde att greppet blev allt bättre och varvtiderna sjönk allt eftersom.

Efter lunchen gav vi oss ut i hopp om att kunna sätta lite bra tider för att stärka självförtroendet, och visst sjönk de ner mot respektabla nivåer! Både jag och School-Rille rullade upp tider som var nära nog våra personbästa för att det skulle kännas grymt bra!

Jag kan också konstatera att min bike går riktigt bra både motormässigt men även i chassiet vilket känns skönt efter allt den varit med om…

Så summa summarum är jag väldigt nöjd med årets första fullfartsträning och ser grymt mycket fram emot premiären som går av stapeln första helgen i maj.

Något helt annat som är lite rolgit är att jag inför Mantorp premiären blivit intervjuad av en reporter som skriver för östgötatidningen och även Corren. Det kommer förhoppningsvis bli ett lite större reportage med lite bilder vilket är roligt! Mer om det när det blir verklighet…

Nu är det som sagt bara 2 veckor kvar till premiären på Mantorp körs. Innan dess ska racebussen få sig en genomgång, vi ska ner och köra både på Mantorp och Anderstorp. Dessutom pågår fortfarande diskussioner med ett fåtal tilltänkta sponsorer som ännu inte gått i lås, bara hålla tummarna!
En annan sak som jag bara kan hålla tummarna för är att vårt tillskott i familjen väljer att stanna kvar i magen några veckor till så vi hinner stöka av allt detta… Svårt att planera dock så vi tar det som det kommer...

Gasglada hälsningar från hela Team Tompa Racing!

Tillbaka till start>>