Grande Finale på Mantorp Park

 

Vilken helg!

Emma och jag drog oss ner mot för mig väl kända marker, nämligen till världsmetropolen Mantorp, och inte minst motorbanan som ligger förlagd där.

Om jag mätt min talang mot likasinnade tidigare i sommar, så skulle jag denna helg mäta min talang mot likasinnade men med skillnaden att de saknar hjärnceller och har dödslängtan, det måste helt enkelt vara så som de kör… J

 

Fredagsträning, två pass skulle vi få köra á 20min. Första passet kändes inget vidare, troligen för att jag ville för mycket… Däremot det andra passet, nu började jag känna mig hemma igen och tempot kom av sig självt. Tiderna började sjunka och innan passet var slut kom jag ner på en fin 1,23 tid. Gött, personbästa med typ två sekunder!


Eftersom vi var på ”hemmaplan” så passade vi på att bo hemma hos mina föräldrar vilket lätt gör en bortskämd... Men det tackar man inte nej till en helg som denna! 

Sova i en riktig säng och få lagad mat = lyx och verkligen kanon! Ett stort tack till mor o far för mat uppehälle och inte minst ert stöd!

 

Lördag morgon ringde väckarklockan vid åtta. Upp och käka lite frukost för att sedan bege sig ner mot banan. Mätta och belåtna rullade jag, Emma och lillebror Gustav ner till banan. Alla spända inför dagens allvar, denna dag skulle det avgöras vart på startplattan man kommer att få stå på söndagens race.

Två kval hade vi på oss att få till en bra varvtid.


Kval ett, det blev en kort men händelserik historia. Vi hann bara köra ett flygande varv så hade första killen vurpat och kvalet blev avblåst. Efter några minuters väntan i depån fick vi åka ut igen. Tog rygg på tre grabbar som verkade hålla ett schysst tempo, sådär lagom för att kunna hänga på.  Ut på Mantorp Parks långa raka där dragsterbilarna normalt gör upp vem som är snabbast. Vi kommer upp i hastigheter över 250km/h innan det är dags att trycka på hejdaren. De tre killarna framför spred ut sig och jag tänkte att jag skulle bromsa mig om mellan två av dem, luckan var typ 5meter mellan dem. Började bromsa där jag brukar och lagom till att jag skulle släppa på igen så började killen framför mig bryta in framför mig, ingen fara med det normalt sett men han hade fått för sig att det fortfarande gick för fort och ville därför bromsa mer. Paniken utbröt i hjälmen, och jag började panikbromsa! O jag bromsade o jag bromsade… Jag tänkte ska han aldrig sluta!! Och det verkade han inte vilja. Till slut kunde jag få ut min hoj på utsidan av hans och på så vis undvika en kollision. Nu kom nästa problem. Asfalten skulle snart ta slut och bytas mot leka kulor, nu för första gången kom jag till insikt med vad folk menar med fartblind, jag trodde utan problem att jag skulle kunna få stopp på grejorna innan asfalten tog slut, men icke. Ut i leka havet kom jag och väl där vippade jag. En harmlös vurpa som inte resulterade i några som helst skador på varken mig eller motorcykel. Tur! Men oj vad förb… jag var. Det kändes så jäv.. onödigt! Och ni som läst mina referat från i våras, närmare bestämt det från premiärtävlingen på Anderstorp vet vad det kan innebära med ett katastrofkval.

 

För första gången fick jag åka skamkärra (kärran som transporterar kraschade hojar till depån kallas så). Inte den bästa erfarenheten kanske men ändå, det är väl sånt som hör till i ett liv som roadracingförare?

Väl inne i depån tog meckarna Gustav och tillskottet helgen till ära Macke över. De gjorde ett minst sagt kanonjobb. Och cykeln var startklar inom kort. Tur var det för andra kvalet gick tätt inpå.

Jag kom aldrig ur skinnstället utan satte i stället på mig krukan igen och rullade ut mot depån. Nu hade jag bestämt mig, jag skulle ut och ta ett par lugna varv och successivt öka tempot. En beprövad metod som jag tror alltid fungerar.

Mycket riktigt, jag körde och det kändes bra. Upp på tavlan kom tiden 1.22,1!!! Och 13:e snabbast! Coolt, Personbösta igen!

 

Summan av kardemumman blev jag 14:e då det var någon som var snabbare första passet. Jag var jättenöjd med detta och såg fram emot morgondagen.

 

Söndag och sista dagen detta år jag skulle köra roadracing! Tror ni jag var laddad?

Warm up tidig morgon gjorde att det fortfarande var blött på banan vissa partier. Efter några varv hade man lärt sig var och man tryckte på så gott det gick. Allt kändes bra och efter 15 minuters körning var passet slut.

Nu började uppladdningen för racet på allvar!

Under tiden fullkomligt strömmade det in folk! Kul och jag tror inte jag överdriver om det var 50 pers. som jag känner på ett eller annat vis, därutöver var det massor av folk som tittade förbi och ställde frågor både högt och brett!

Lagom till att jag skulle hoppa i min skinntrikå började folket att leta sig ut mot läktarna vilket passade bra då det är skönt att kunna koppla bort omvärlden sista halvtimmen innan körning. Meckarna förberedde sig genom att plock ihop de saker som skulle följa med ut till starten.

 

Så var det dags!

Jag skulle göra mitt debut race som A-förare och det i Nordens kungaklass Veidec Trophy! Efter startproceduren som är något annorlunda mot vad jag gjort tidigare var det då dags för start! Lamporna tändes och varvet höjdes, pang! Lamporna slocknade och fältet drog iväg! Jag kom iväg bra och plockade några placeringar direkt in i första böj. Ut på långa rakan och nu tänkte jag att jag skulle hålla ett tight spår för att det inte skulle bromsa sig om någon på insidan. Planen höll och jag hade bra häng på framförvarande kille. Ut på start och mål ser jag hur en kille längre fram i fältet highsidar och blir liggandes mitt i banan. Det blir ganska rörigt när bakomvarande försöker väja undan men ändå inte tappa någon placering… Jag klarade mig undan utan incident och plockade t.o.m. en placering! ;)

Nu blev det gulflagg och saftey car kom ut. Sjutton jag som hade kommit igång så bra… Vi fick åka fem hela varv innan bortröjningsarbetet var klart och saftey caren lämnade banan. Men då gick det fort vill jag lova! Jag fick inte riktigt till utgången av kurvan när bilen släppte fältet och tappade ca.20-30 meter direkt! Skit…

Loppet avlöpte därefter relativt odramatiskt, med två varv kvar låg jag på 10:e plats! Samtidigt hade jag fått vittring på killen framför och tog in meter på meter. Ut på sista varvet och jag insåg att om jag gjorde ett bra sistavarv skulle det finnas en liten möjlighet att kunna attackera i slutet på varvet. Ut för sista gången på långa rakan, nu var det inte mer än kanske 20meter till framförvarande kille. I slutet på rakan när det börjar närma sig inbromsning så möts vi av ett stort dammoln. Okej någon i täten hade vurpat… Hmm.. Då ligger jag nia tänkte jag… Fortsatte i min jakt på killen framför och förberedde sista attacken som skulle bli av i sista kurvan. Jag gasade länge och bromsade sent sent, men det räckte inte riktigt då killen framför beslutsamt stängde dörren framför näsan.

 

Men jag var lika glad för det! Jag slutade topp 10!!!! Gött!!!

Gu vad härligt, nästan så att jag kände mig som en vinnare!

Många var det som kom för att gratulera mig för min fina prestation! Både andra förare men även publik, nära och kära!

Tack all ni som gav mig en klapp på axeln! Det värmer!

 

Det var sedan en trivsam eftermiddag med strålande sol och massor av folk som kom och pratade om racet och inte minst frågor om vad som händer nästa år.

 

Vad händer nästa år? Jag vet faktiskt inte riktigt. Självklart är mål nummer ett att köra nästa år. Frågan är i vilken klass och serie?

Som ni förstår handlar det om pengar. Siktet är inställt på Veidec helt klart.


Hoppas att ni som stöttat mig i år är fortsatt intresserade, jag återkommer i ärendet!

 

Ett STORT TACK till alla som på ett eller annat vis gjort denna säsong möjlig! Det har varit fantastiskt roligt och lärorikt!

 

Samtliga resultat från debutsäsongen 2006

 

Anderstorp SM                    Kvalade inte in

Linköping SM                      18:e plats med trasig växelspak

Linköping B-race                4:e plats Första framgången!

Alastaro SO                         7:e Andre bästa icke Finne.

Gelleråsen B-race              1:a

Gelleråsen SO                    1:a

Knutstorp SM                      10:a En rejäl arrangörsmiss, startade sist kom fyra i mål…

Våler SO                              2:a

Mantorp Park B-race          1:a

Gelleråsen SM + SO          1:a

Falkenberg SM + SO         2:a

Mantorp Park Veidec         9:a Jättenöjd med min debut som A-förare

 

Slutade totalt två i Scandinavian Open.

SM är inte klart då jag lagt in en överklagan till händelsen på Knutstorp. Men förmodligen blir jag fyra då jag inte tror att de kommer vidta några åtgärder…

 

 

Med hopp om framtiden

Vänliga hälsningar

Tomas Johansson #91

Team Tompa Racing