29-30 juni Vålerbanan

Gurra kom upp till Stockholm under torsdag förmiddag. Med sig hade han däck och ett glatt humör! Allt var färdiglastat så det var bara att luta sig tillbaka och fara mot Norge och närmare bestämt Vålerbanan som ligger ca.55mil från Stockholm.

Väl framme satte vi upp ett heroiskt tempo för att få upp tält och komma i ordning med alla prylar. Emma och Gustav fick sig ett gott skratt på min bekostnad när jag skulle montera upp lampan i tältet. Jag lyckades nämligen med konststycket att efter ha ballanserat klart på motorcykeln vippa den samma och helgens första vurpa var ett faktum… Som tur var blev det helgens enda och eftersom ingenting gick sönder kan jag leva med det…

 

Under fredagen skulle vi köra två kval,

Men vi började dagen med en fri träning. Det regnade på morgonen och vi fick ge oss iväg på regndäck. Banan är ökänd för att vara snuskigt hal på vissa partier när det regnar och jag kan inte annat än instämma i det.  Det sladdade och for över hela banan kändes det som, men jag lyckades ändå vara 9:e snabbast! Det är något som förvånade mig då jag inte tyckte jag tog i något särskiljt.

Det var nästan så jag gick och hoppades på regn under kvalen efter det, men så blev det inte då solen tittade fram och torkade upp banan på nolltid.

Ut på kval 1, nu skulle det laddas för kung o fosterland!

Efter 20 minuters körning kunde jag konstatera att jag var 14:e snabbast jag hade dessutom sänkt mitt personbästa med några tiondelar men det var svårt att glädjas åt vid detta tillfälle.

Några småjusteringar gjordes på fjädringen till andra kvalet. Det blev bättre och jag lyckades sänka mig ytterliggare. 1.01.3 blev min bästa notering.

Tyvärr var det fler som lyckades sänka sig och i den totala sammanställningen stod det klart att jag skulle starta från 16 ruta. L

Det enda positiva med det var att jag skulle få innerspår in i första böj.

 

Lördag, racedags!

Efter morgonens warm up kändes allt riktigt bra, jag lyckades köra ännu lite fortare än på gårdagens kval, trotts att däcken vid det här laget började bli rätt så slitna efter de bägge kvalen, och var nu nere under 1.01!  Helgens första mål var infriat med råge, jag hade nu sänkt mitt pers med nästan en sekund!

Gurra servade därefter i ordning cykeln för race, nya däck, ny bromsvätska osv. Allt var tipp topp, nu var det ”bara” den mentala förberedelsen som skulle till.

Vädret spelade ett spratt med oss då det började regna under förmiddagen och det hängde fullt med mörka tunga moln runt om Våler. Skulle det hinna torka upp? Kommer det mer regn? Detta är det absolut värsta tänkbara, det känns lite som ett lotteri, ska man gå ut på regndäck eller slicks eller kanske rent av en kombination med regndäck fram och slicks bak?

Men med 10min kvar till start bestämde jag mig, vi kör på slicks! Gurra satte tänderna i cykeln och monterade slicksen med blixtens hastighet.

Detta skulle visa sig vara ett helt rätt val då det inte kom mer regn och banan i princip var helt torr när vi rullade ut.

 

Race!

Röda lampan tändes varvet rusar upp och lampan släcks! Nu var vi iväg och jag kom fint in i första böj och lyckades ta mig upp till en 12:e plats!

Nu jädrar var det bara gasa som gällde tänkte jag! De första varven var tuffa med en hel del stök och brottandes om placeringarna. Jag hamnade i en klunga om fem sex personer.  Några ryckte direkt och vi var bara tre kvar. Tyvärr var jag vid det tillfället längst bak i klungan och kunde inte hänga på när tåget gick. Jag fick i stället sikta in mig på att vinna kampen om de sista poängplatserna. Peter Lindén som log i täten av oss tre verkade stressad då han gång på gång tittade över axeln för att se hur nära närmsta gubbe var. Jag låg nu på en 16:e plats men om jag lyckades ta mig om Mårtensson och Lindén så skulle jag ta med mig två fina poäng. Sagt och gjort, på ett o samma varv lyckades jag passera bägge två! Den sista omkörningen av Lindén var en riktig delikatess. Jag hade som sagt noterat att Peter kikade över axeln vid ett flertal tillfälle på ett och samma ställe. Jag la mig därför på ”fel” sida av honom för att inte visa hur nära jag låg, han såg därför bara Mårtensson som låg ett par hojlängder efter mig. Perfekt tänkte jag nu kommer Peter inte bromsa så där idiotsent utan mer humant då han tror att han har en liten lucka. Min smidda plan gick hem och jag kunde ganska enkelt passera honom vid inbromsningen! J

Jag lyckades sedan rycka till mig en liten lucka och kom således in som 14:e man i mål! Och det kändes faktiskt helt okej! Det är inte varje gång man är glad för att komma så långt bak i fältet men det var jag denna gång!

Jag har återigen infriat mina mål, att ta poäng och sätta pers.

Bästa varvtid blev till slut 1.00.3 vilket är nära på 1,5 sekunder bättre än förra året. Och så ytterliggare två poäng att lägga till i min samling! Utvecklingen går framåt!

 

Nu är det två veckor till nästa race på Falkenberg. Innan dess får ni inte missa den gångna helgens race på Vålerbanan som kommer att sändas på TV Plus nu på söndag kl.16.30.

 

Ett särskiljt tack vill jag rikta till Gurra som tog sig tid att följa med till Norge!

 

Samt att jag vill hälsa min nya sponsor Jerns Reklam i Mantorp välkommen!

Kika gärna in på deras hemsida www.jernsreklam.se

 

//Tompa

 

Tillbaka till start>>

Tillbaka till start>>