PRO Superbike på Anderstorp 16-17/6 –07

Som sagt målet vi hade satt upp och hoppats nå visade sig bli riktigt tufft att leva upp till. Sist jag var nere och körde på Anderstorp var under roadracing SM tidigare i år. Då var jag där för att träna inför denna deltävling, nu var jag där för att jaga poäng i mästerskapet Pro Superbike! Med Gelleråsen färskt i minnet hade jag högt ställda förväntningar på mig själv och ville så gärna nå den där topp 10 placeringen.

 

Vi klarade oss undan blötan under lördagens båda kval trotts att det cirkulerade riktigt mörka moln runt om banan hela dagen. Och det första stående målet var infriat när kvällen kom, jag hade lyckats sätta personbästa igen! Jag sänkte mig tre tiondelar och var nöjd med det ända tills jag kunde konstatera att det inte räckte längre än en 20 startplats! Illa och supertråkigt… Topp tio kändes helt plötsligt onåbart och det var bara att dra ner rullgardinen och somna i hopp om att vakna upp som en ny människa och känna sig som Valentino Rossi. J

 

Söndagens morgonpass (warm up) kördes på en till största del torr bana men några blöta fläckar fanns dock kvar efter kvällens och nattens hellregn. Ett av de mer olämpliga ställena där blötan låg kvar var i slutet av långa rakan (som är dryga 1000m lång), där passerar man 300Km/h innan man trycker på hejdaren.  Som vanligt vill man flytta gränser så i slutet av passet bromsade jag lite väl sent och framhjulet släppte och jag fick släppa och ta nytt tag och det släppte igen och igen och igen… Jag sjöng rätt friskt innanför visiret då kan jag meddela. Det ju inte precis vad man önskar i det här läget…

Jag var tvungen att köra av, som man säger kontrollerad avåkning, rakt ut i lekahavet. Allt gick bra och jag kunde ta mig ut på banan igen utan att vurpa.

Trotts detta lilla missöde kändes körningen bra och ett litet hopp tändes att jag i vart fall skulle kunna ta poäng (alltså plats 15 eller bättre).

 

Racedags!

Återigen lyckades jag komma iväg riktigt skapligt från gridden och fick innerspår in i första böj och tog någon eller ett par placeringar. Ut på den långa långa rakan, enda tanken jag hade var att bromsa senare än jag vågar!

Sagt och gjort, jag bromsade sent och lyckades knipa någon placering ytterligare. Som bäst var jag uppe på en 13:e plats men sen kom två betydligt snabbare förare och tuta för omkörning redan på varv 2. Men jag hade bra häng på klungan framför mig och var fast besluten om att inte tappa dem.  Ut på långa rakan på varv tre märker jag något skumt, det kommer stänk på visiret, fasen också tänkte nu kommer regnet som varit så hotande hela helgen! Men när jag reste mig upp från suget av kåpglaset och allt det där blöta på visiret försvann insåg jag det inte var regn som stänkt! Nu började de gå runt i huvet är det bensin, kylarvatten eller i värsta fall bromsvätska? En titt på tempgivaren som visade 85 grader, ingen fara ännu vad det gäller det i alla fall. Tanklocket satt kvar och även bromsvätskebehållaren såg ut att vara full. Vad sjutton är det som stänker upp på visiret så jag inte ser så fort jag sjunker ner under kåpan? Lätt att tappa fokus i dessa lägen…

Nu funderade jag på om det var läge att bryta? Men inte ville jag bryta från poängplast! Nästa varv på långrakan testade jag att sitta med huvudet lite snett åt vänster för att se om jag klarade mig undan stänket och visst lite bättre blev det men det fortsatte ändå att komma och på så vis försämra sikten avsevärt. Temperaturen var fortsatt normal, bromsarna fungerade normalt så jag tänkte att om jag bara kan hålla stången till bakomvarande så jag får med mig en poäng hem får jag vara nöjd. Jag lyckades hänga på framförvarande ytterliggare några varv, tappade sedan så det blev en lucka på ett par hundra meter. Tog sedan ikapp lite igen på framförvarande men aldrig så det blev någon riktig närkontakt. Fick upp att det var 50sek. till bakomvarande, då tog jag beslutet att slå av på tempot för att säkert ta med mig 1 poäng hem och på så vis infria mina båda mål, personbästa och poäng.

Jag rullade i mål, något besviken, på en 15:e plats. Jag lyckades putsat till mitt personbästa ytterliggare lite och numer lyder mitt pers. 1,38,1.

6 tiondelar bättre än senast, men det gladde jag mig föga då jag så gärna vill köra 37:or… Direkt efter målgång kom det regn! Kan konstatera att vi i alla fall hade tur med vädret denna helg! J


Under bilfärden hem mot Stockholm fick jag ett telefonsamtal om att Filip Backlund som körde in som trea i mål blivit diskad och därmed fråntagen sin podiumplacering. Detta för att man vid en teknisk kontroll efter racet konstaterat att otillåtna insugstrattar suttit monterade, alltså en typ av otillåtet trim.

Jag får således en gratisplacering och hoppar upp en pinne till 14:e plats. Tog därmed 2 poäng med mig hem och har nu totalt 8. Tyvärr tappar jag mark i den totala sammanställningen och är nu nere på en 18:e plats. L

 

Summa av kardemumman, jag infriade båda målen men känner mig ändå missnöjd. Jag hade så gärna velat ge grabbarna i klungan framför en fight samt att fått sätta en 37-tid, känner helt enkelt inte att jag fått visa mitt rätta jag denna helg.  Nu laddar jag upp med att käka taggtråd till frukost de närmaste veckorna, allt för att vara hungrig, vass och rejält taggad på Norska Vålerbanan där vi kör om två veckor!

Missa inte sammandraget från racet på TV4 Plus nu på söndag kl:16.30

Bilder från helgen kommer att läggas upp inom kort under fliken bilder.

 

Tillbaka till start >>