Stor debutant på Gelleråsen 22/7 –06

 

Hej,

Jag har i helgen varit och kört en tävling som mer gick ut på att få träning. Tävlingen var förlagd på samma bana som kommande helgs SO – tävling (Scandinavian Open) kommer att köras på. Alltså var detta ett gyllene tillfälle att få köra på banan och dessutom få mer tävlingsvana som i sin tur bygger på den så viktiga rutinen!

 

Som sagt så var tävlingen av det mindre slaget men för det var det inte brist på utmaning. Vår klass slogs samman med Rookie 1000. Vi skulle alltså köra mot cyklar som har ca.50-70 hk mer än i t.ex. min 600cc. Jag tyckte det skulle bli riktigt roligt att få möta dem och se skillnaden mellan klasserna.

Och så här i efterhand kan jag säga att jag inte är speciellt imponerad av den större klassens chaufförer, men jag kommer till det…

 

Kval 1.

Det kom en riktig regnskur på lördagsmorgonen vilket gjorde att det var blött på banan när vi skulle ut på vårt första kval. Dock var det upptorkande så jag beslutade mig för att köra ut på torrdäck. Klart att det var lite sladdrigt så fort man kom ur idealspåret, men i övrigt så var det inga större problem. Dock var det en och annan chaufför på banan vilket gjorde att man fick köra om stup i ett och därmed köra ute i det fuktiga… Jag fick i alla fall något fritt varv och gjorde en riktigt bra tid om man jämförde med övriga fältet. Jag var överlägset snabbast med hela 1,5 sekund! Tiden i sig var inte så ögonbrynshöjande (1,13,4). Detta p.g.a. det blöta underlaget. Men likväl var jag överlägsen! ;)

 

Kval 2.

Nu hade solen kommit fram på allvar och därmed var banan helt perfekt. Jag förstod att min tid från första kvalet inte skulle räcka långt nu, så det var bara att ge sig ut och ge fullt!

Återigen så var det mycket trafik vilket gör att det är svårt att få till ett helt fritt varv. Men jag lyckades sänka min tid till 1,12,0. Personbästa och tiden räckte till andra plats på gridden! Kul att man kunde köra ifrån så många 1000cc tänkte jag! ;)

 

Race.

Starten gick och jag gjorde en rätt dålig start dessvärre… Var fyra ut efter första kurvan. L

In i nästa kurva hämtade jag höjd för att kunna köra om på insidan i utgången, vad händer då?

Killen som låg tvåa i racet vurpade rejält (highside) och det flög delar över hela banan! Jag blev tvungen att väja ut i sandfållan och såg hur en j-vla massa folk passerade på insidan… Suck, inte nog med en dålig start, efter ett halvvarv så blir man ut tvingad i periferin och tappade ännu mer placeringar… Tror jag låg på omkring 15-17 plats när jag väl var på banan igen… Jag svor en del under hjälmen och tänkte vad fnn, besparar er resten av mitt för tillfället dåliga ordförråd… Men det var ju bara att börja köra om, på ett varv körde jag upp mig till en tionde plats sedan kom den väntade rödflaggen och racet avbröts.

Som ni vet har jag haft lite otur hittills under säsongen och det verkade ju inte som att den sviten skulle släppa, men nu för en gång skull hade jag snarare tur! I och med omstart så fick jag en chans till revansch eftersom jag återigen stod som nummer två på startplattan! Gött!


Omstart,

Nu fick jag till en betydligt bättre start och behöll min andra plats efter första kurvkombinationen. Inte helt otippat var det en 1000cc som var snabbast iväg och jag tog rygg på honom. Ut på start och mål rakan märker man tydlig skillnaden i effekt på cyklarna, han tjänade 30m direkt. Jag tänkte att det är lika bra att försöka komma om honom fortast möjligt så att han inte får sticka iväg. Tog beslutet att försöka bromsa mig om honom in i en mycket skarp höger sväng (Ejes kurva för er som känner till Gelleråsen). Ni kan se just den omkörningen på en av de bifogade bilderna;). Försöket lyckades och jag smet smidigt förbi på insidan! Fattade inte själv vad som höll på att hända, jag tog ledningen i racet!!!

Nu var det bara att ladda på för kung och fosterland eftersom jag visste att jag hade en snabb förare bakom mig. Såg gång på gång framdäcket på bakomvarande cykel i ögonvrån men lyckades trots det behålla min ledning. När det var fem varv kvar började jag fundera på varför ingen har kört om?
Detta var som sagt mer en träning för mig och jag körde på gamla däck i syfte att hushålla med ekonomin. För varje varv kände jag hur det sladdade mer och mer, lite stressande när man har en som ihärdigt flåsar i nacken!

Men det var ju bara att gilla läget och köra på för allt vad tygen höll, det gjorde jag och lyckades att hålla undan!
JAG VANN!!! Seger i min femte tävling!!!

Glädjen var total och när jag fick klart för mig att det var bästa racekompisen Jimmy Borgh som hade flåsat mig i nacken hela racet blev inte glädjen mindre! Vi två lyckades köra ifrån killen som kom trea med hela 18 sekunder! (vilket är mer än en sekund per varv).

Riktigt roligt att vi två knep första och andra platsen! Först på tredje kom bästa 1000cc! ;)

Roligt att med en effektsvagare maskin ”köra brallorna” av övriga fältet!

 

Jag har nu fått en bra genomkörare till kommande helg då betydligt tuffare motstånd väntar från hela norden!

Har ni möjlighet tycker jag absolut att ni skall ta er till Karlskoga på söndag. Det kommer att vara en rad bra race att titta på eftersom det både är EM, SO och SM.

Dessutom en publikvänlig bana då man ser i princip hela banan från läktaren!

Ring gärna till mig och meddela om ni tänkt besöka banan.

Jag återkommer med en racerapport efter helgen!

 

Återigen ett stort tack för ert stöd! Det var roligt att kunna leverera ett bra resultat som tack, det hade inte varit möjligt utan er!

Det florerar en hel del bilder redan på nätet från racet där naturligtvis ert företag syns.

 

Med vänliga hälsningar

Tomas Johansson

Team Tompa Racing