Mantorp 2010-09-19
Upplägget var som vanligt, race både på lördag och söndag. Men en stor skillnad var det gällande träningstillfällen inför helgen. Normalt är det träning på fredagen men denna gång, för den som hade tid, fanns det goda möjligheter till mycket träning då det först var kvällsträning på onsdagen, heldagsträning på torsdagen och sedan långloppsrace på fredagen för de som anmälde sig till detta. Alltsammans på Mantorp Park vilket naturligtvis var en grym uppladdning inför finalen, om man nu bara kunde varit med...

Jag kunde det förståss inte utan satt istället lite småstressad över situationen i England (på jobbresa) och kände hur mina konkurrenter kunde finjustera sina cyklar och köra varv efter varv… Till råga på allt så hade jag inte kommit iväg och kört något sedan förra racet heller vilket nu är en månad sedan.

Så kort sagt så kände jag mig väldigt distanserad mot mina konkurrenter och inte alls i slag om att slåss om topplaceringarna. Men ibland går det tydligen att vila sig i form också… ;)

Efter att planet tog mark på Arlanda kl.15.00 på fredag var det bara sätta sig racebussen med familjen och fara söder ut. Väl på plats mötte lillebror Gurra upp och hjälpe mig att duka i ordning inför helgen.

Lördag morgon,
Cykeln fick sig en sista översyn innan det var dags att ge sig ut på kval. Vädret varv blött och kallt… Inte så stimulerande men i vanlig ordning är det ändå helt okej när man väl är ute på banan.
Jag gick ut väldigt lugnt och ville inte alls ta några risker, så sakteliga gick det fortare och fortare och mot slutet av passet visade Gurra placering nr.4 på tavlan! Det kändes verkligen kanon och långt bättre än vad jag vågat hoppas på innan med tanke på min minst sagt miserabla uppladdning inför detta!

Gurra gav mig en dunk i ryggen och gratulerade mig till första startled!

Timmarna gick och vädret var mestadels uppehållande men det kom lite stänk då och då vilket är det värsta tänkbara, antingen eller som vi brukar säga! Men det slutade med att vi åkte ut på slicks vilket med facit i hand var helt rätt.

Starten gick och jag kom iväg sådär bra. Försökte hänga på grabbarna i toppen men lyckades inte riktigt. Men jag låg allt jämt trea något varv in i loppet. Men så fick jag upp en nolla på tavlan vilket vittnade om att jag hade en cykel hack i häl. Det visade sig vara Robban Gull som gjort en fantom start från sista led (han hade problem med cykeln under kvalet och fick därför starta sist). Jädra skit tänkte jag, nu var det bara att bita sig kvar i hans bakskärm och inte låta han dra iväg. Nämligen var det just denna Robban som låg närmast mig i den totala sammanställningen och såklart var han sugen att ta ifrån mig min 2:a plats i mästerskapet.

Men som sagt jag gav mig inte utan vi körde om varandra jag vet inte hur många gånger under loppets gång. Med 3-4 varv kvar kom Robban dock om igen vilket jag nästan tyckte var bra, då kunde jag lägga mina kort på att ta honom på sista varvet…

Min plan var således klar, jag skulle ligga tillräkligt nära ut på det sista varvet och ta honom i någon utav de sista svängarna. En plan som för en gång skull höll och jag kunde med en halv tiondels marginal gå i mål på en fin tredje plats!!!

Det var verkligen långt över min förväntan och jag var riktigt nöjd med den placeringen!
Givetvis roligt att få med sig en pokal hem men inte minst viktigt att dryga ut försprånget till Robban istället för att han skulle knapra in…

Så efter lördagens Race låg jag kvar på andra plats i totalen och hade hela 13 poäng ner till Robban som var närmast bakom.

Söndag, sista racet där allt skulle avgöras!
Under kvällen och natten till söndag hade det dykt upp 6-7st. grabbar från PRO Superbike som under lördagen kört sitt näst sista race på Knutstorp. De ville självklart ta tillfället i akt och träna på Mantorp där deras stora final går av stapeln om två helger.
Så förutsättningarna inför vår finaldag var lite annorlunda och jag kunde därför inte förvänta mig samma resultat denna dag.

Jag valde att rulla ut på samma däck som jag kört racet på dagen innan, de var i okej skick och jag misstänkte att det kanske inte skulle spela så stor roll i den slutliga placeringen på gridden i alla fall.

Men oj vad det gick bättre än förväntat på detta kval! Jag lyckades återigen knipa fjärde startruta och hade således mer än hälften av PRO-grabbarna bakom mig! J

Vädret var betydligt trevligare denna dag och solen höll sig tom framme. Det var därför ingen tvekan om att det skulle vara slicks på cykeln när vi rullade ut till start.

Röda lampan tändes och släcktes och starten gick! Jag kom iväg skapligt men inte helt perfekt. Låg väl trea in i första böj. Men så ut på långa rakan dammade bara till på sidan och jag blev omkörd av två-tre stycken. Fasen jag hade inte en suck på rakan och tyvärr kände jag inte fullt förtroende för bromsarna denna dag heller då de inte nöp till som de borde och brukar göra. Jag försökte därför kompensera genom att ta i lite extra i de kurviga partierna men det ville sig inte och höll istället på att gå över styr. Istället blev jag omkörd av ytterligare ett par stycken och jag var till slut nere på en 8:e plats. Loppet var ungefär halvvägs kommet och jag fick upp att jag hade 10 sek till bakomvarande. Då började jag direkt att räkna på totalsammanställningen… Något som inte direkt sänker varvtider…

Jag förstod att om jag bara skulle hålla min 8:e plats så skulle det också räcka för att bärga 2:a platsen totalt och körde därför med lite större marginal sista halvan av loppet. Avståndet ökade ändå lite undan för undan till bakomvarande och i mål skiljde det ca.15 sekunder, så det var en säker 8:e plats jag rullade in på.

Väl i mål var jag väldigt besviken över min körning, jag fick inte alls till det denna dag och presterade långt under vad jag hoppats på. Vad det berodde på kan jag inte direkt svara på men saker som att bromsen inte fungerar och att man sitter och funderar på totalen har säkert med saken att göra!?

Nu så här med någon dags distans till årets säsong får jag ändå anse att jag lyckats prestera bra, eller kanske tom bättre än vad jag kan begära, utifrån mina förutsättningar. Aldrig tidigare har jag kört så lite hoj som detta år, vare sig race eller träningar. Materialet har nog heller aldrig varit sämre då jag exempelvis åkt på beggade däck till största del.

Trots detta har jag stått som 3:a på pallen 3ggr, 4:a 2ggr och en 7:e och en 8:e plats på totalt 8 försök. Det måste jag vara nöjd med annars vore jag dum…

En rolig notering jag just gjorde var att jag totalt kört in 91poäng denna säsong, alltså samma som mitt startnummer! Vilket räckte till en total 2:a plats i Superbike Challange!!! J

Den totala listan hittar ni på denna länk >>

Vad händer framåt då? I närtid, ja senast i slutet av denna vecka ska vi ta beslut om jag ska söka wildcard till PRO Superbike-finalen. Det vore roligt att köra den då det blivit något av en tradition. Samtidigt så känner jag mig inte rätt förberedd att anta denna utmaning. Som sagt beslut ska tas senare i veckan när allt landat lite… Jag återkommer med info här på sidan.

Annars så är det som så att handbollen dragit igång för fullt nu och en säsong i div. 2 väntar. Det ska bli grymt roligt och jag ser verkligen fram emot detta nu när årets mörkare period kommer.

Nästa RR-Säsong? Det är för tidigt att sia om ännu men helt klart är att jag vill köra! Frågan är vilka möjligheter som ges? Jobb, familj och hus är saker som måste prioriteras… Så det återstår att se vad som väntar runt hörnet in i nästa år?

Avslutningsvis vill jag kröna detta långa referat med att rikta ett särskiljt tack till min trogna mästermekaniker Gurra! Utan det kanonjobb du gjort under säsongen hade jag fått se mig om i stjärnorna efter den 2:a plats i Superbike Challange vi nu lyckades, med små medel, att bärga!

Självklart riktas även ett tack till alla övriga inblandade som ställt upp i vått och torrt! Vänner, familj och självfallet även sponsorerna!

STORT TACK TILL ER ALLA!!!

/Tompa

Tillbaka till start>>